
Over mij
Ik ben Sofie, klinisch orthopedagoog, psychotherapeut in opleiding en nieuwsgierig naar ieders verhaal.
Kinderen en jongeren
Sommige kinderen en jongeren botsen onderweg op hobbels die niet vanzelf verdwijnen. Ze voelen zich overspoeld, raken verstrikt in emoties of gedrag, of vinden moeilijk hun plek in een wereld die niet altijd zacht is voor verschil. Tijdens mijn sessies creëer ik een plek waar ze mogen landen. Waar luisteren niet enkel gebeurt met woorden, maar ook met aandacht, spel, beweging en stilte.
Samen zoeken we naar wat wél werkt, niet om wie ze zijn te veranderen, maar om ruimte te maken voor wie ze in wezen al zijn.
Volwassenen
Ook volwassenen zijn welkom, met bijzondere aandacht voor mensen met een neurodivers brein (zoals ASS of ADHD) of hoogsensitiviteit. Iedereen ervaart de wereld op zijn eigen manier, en tijdens mijn sessies is daar ruimte voor. Vaak probeer je je zo goed mogelijk aan te passen aan de omgeving, vanuit een verlangen om erbij te horen, maar daardoor verlies je onderweg de verbinding met jezelf. Hier mag je even stoppen met ‘doen’, en gewoon ‘zijn’.
Ik bied een ruimte waar jouw denken, voelen en ervaren samen mogen bestaan, zonder oordeel, met echte nieuwsgierigheid. Waar jouw verhaal gedragen wordt, en waar we samen onderzoeken hoe jij terug rust, richting en betekenis kunt vinden in een complexe wereld.
Ouders
Als ouder draag je veel. Liefde, verantwoordelijkheid, twijfel.
In ouderbegeleiding zoek ik met jou naar zachtheid in het ouderschap, naar manieren om beter te begrijpen wat jouw kind nodig heeft, maar ook wat jij zelf nodig hebt om overeind te blijven. Niet door te streven naar perfectie, maar naar verbinding.
Mijn achtergrond
Ik heb een master in de klinische orthopedagogiek en werk ook als pedagoge in het onderwijs, waar ik kinderen en jongeren van verschillende leeftijden begeleid. Daar groeide mijn expertise in het werken met ontwikkelingsproblematieken zoals ADHD en autisme.
Mijn werk wordt gevoed door inzichten uit de hechtingstheorie, traumagerichte benaderingen, de polyvagaaltheorie (Stephen Porges), de cognitieve en systeemtheorieën (Beck & Watzlawick), de existentiële psychologie van Jung, enzovoort. Maar bovenal wordt het gevoed door mensen zelf, door het wonder dat elk verhaal anders is.
Hoe ik werk
In elk gesprek vertrek ik vanuit de relatie: vanuit de wetenschap dat verandering pas mogelijk is als er veiligheid is.
Kinderen begeleid ik via spel en creatieve expressie, jongeren en volwassenen via therapeutische gesprekstechnieken, lichaamsgerichte oefeningen, creatieve opdrachten en visualisatietechnieken.
Ik zoek niet naar snelle oplossingen, maar naar beweging, subtiel, echt en duurzaam.
Wie kan er bij mij terecht?
- Kinderen of jongeren (2,5 tot 18 jaar) die nood hebben aan extra ondersteuning
- Volwassenen die hun verhaal niet langer alleen willen dragen en samen willen zoeken naar een weg die klopt
- Ouders die houvast en zachtheid zoeken in het opvoeden
Thema’s
- Omgaan met ADHD, ASS of andere ontwikkelingsproblematieken
- Neurodiversiteit en hoogsensitiviteit
- Gedrags- en emotionele moeilijkheden
- Zelfbeeld, identiteit en grenzen
- Angsten, spanning en stress
- Ouderbegeleiding en opvoedingsondersteuning